A-kasse og dagpenge i udlandet

By : admin |juli 02, 2015 |A-kasse, Blog |0 Comment

A-kasse og dagpenge i udlandet

Mange dansker kender ikke reglerne for at kunne modtage dagpenge. Mange tror at man kan holde ferie og tag på et rejseophold imens man er på dagpenge, men sådan hænger verden ikke sammen. For at kunne modtage dagpenge så skal man står til rådighed for arbejdsmarkedet. Dvs. at man skal være aktiv søgende hele tiden ellers vil man ikke kunne modtage dagpenge.

Det er dog stadig muligt at modtage dagpenge imens man er i udlandet. For at kunne modtage penge i udlandet så skal man være aktiv søgende i det land man befinder sig i. Dette gælder kun i EØS-lande, Færøerne og Schweiz – i alle andre lande vil man ikke kunne modtage dagpenge fra Danmark. Det er vigtigt at man skal kunne dokumentere at man er og har været aktiv søgende imens men er/var i udlandet. Man må ikke befinde sig i udlandet i mere end 3 måneder imens man er aktiv søgende. Hvis en person på dagpenge befinder sig udlandet i mere en 3 måneder, så vil personen ikke kunne få udbetalt dagpenge mere.

EU og EØS lande:

EU lande er alle lande som er medlem af den Europæiske Union.
EØS lande er EU lande + lande som har en aftale med EU.

Her er en liste over alle EØS lande: Belgien, Bulgarien, Cypern (den græske del), Danmark, Estland, Finland, Frankrig, Grækenland, Holland, Irland, Island, Italien, Kroatien, Letland, Liechtenstein, Litauen ,Luxembourg, Malta, Norge, Polen, Portugal, Rumænien, Schweiz, Slovakiet, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjekkiet, Tyskland, Ungarn, Østrig, Azorerne, Balearerne (Mallorca, Ibiza), Ceuta, De Canariske øer, Fransk Guyana, Gibraltar, Guadeloupe, Hebriderne, Isle of Wight, Madeira, Martinique, Melilla, Orkney Øerne, Réunion, Shetlandsøerne, St. Martin (den franske del), Western Isles.

Hvordan modtager jeg dagpenge i udlandet?

For at kunne modtage dagpenge skal man kontakte sin a-kasse og hvis man opfylder alle betingelser, så vil a-kassen udstedet et dokument så man vil kunne tage sine dagpenge med i udlandet.

Kan jeg være medlem af en dansk a-kasse imens jeg arbejder i udlandet?

Du kan godt arbejde i udlandet og have en a-kasse i Danmark, du bliver dog ikke dækket hvis du skulle miste dit job i udlandet, medmindre du flyttet tilbage til Danmark.

Vi kan anbefale at man har en dansk a-kasse vis man skal arbejde i udlandet i en hvis periode og planlægger at vende tilbage til Danmark. Hvis du opsiger din a-kasse og arbejder i udlandet i f.eks. 2 år og vender tilbage så vil du ikke kunne få dagpenge med det samme. Du vil skulle optjene medlemskabet og arbejde 1 år i Danmark igen. Hvis du har beholdt din a-kasse imens du arbejdede i udlandet så vil du kunne få dagpenge med det samme så snart du kom hjem til Danmark uden at skulle optjene medlemskabet igen.

Virksomhed Kunde- tilfredshed Gratis kurser Juridisk rådgivning Pris for fagforening Pris for A-kasse Åben for

Høj Fra 39 kr/md 464 kr/md Alle Tilmeld dig

Høj 157