Hvorfor skal jeg være medlem af en a-kasse?

By : admin |juli 06, 2015 |A-kasse, Blog |0 Comment

Hvorfor skal jeg være medlem af en a-kasse?

Det er ikke et krav at du skal være medlem af en a-kasse, hvis du ikke ønsker at være medlem af en, så behøver du ikke at være det, men der er visse fordele ved at være medlem af en a-kasse. En a-kasse kan sikre din økonomisk sikkerhed med udbetaling af dagpenge, hvis du skulle blive arbejdsløs.

Hvad skal jeg bruge dagpenge til hvis jeg kan få kontanthjælp?
Det er ikke alle der kan modtag kontanthjælp og i mange tilfælde får du flere penge udbetalt når du er på dagpenge fremfor kontanthjælp. For at kunne modtage kontanthjælp må ikke have en formue over 10.000 kr. Du f.eks. ikke eje et sommerhus, bil, aktier, hest osv. Du må dog stadig gerne have en bolig.

Hvis man er medlem af en a-kasse så slipper man for at skulle sælge sin bil, aktier osv. For det kigger a-kasserne ikke på når de udbetaler dagpenge til et medlem. Der er dog nogle krav for at modtage dagpenge fra en a-kasse, som at man mindst skal have været medlem af a-kassen i et år (12 måneder) og at man mindst har haft sit job i et år.

Du skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet når du er arbejdsløs, lige meget om du er medlem af en a-kasse eller ej. Dette kræver at du kan bevise at du af aktiv jobsøgende.

Hvilken a-kasse skal jeg vælge?

Der er ingen der kan vælge en a-kasse for dig der er op til dig at vælge den a-kasse du synes passer bedst til dine behov. Alle a-kasser udbetaler det samme beløb i dagpenge, da beløbet af fastsat af finansloven. Der er derfor ingen grund til at kigge efter hvem der udbetaler mest.
Vi kan anbefale at du kigger efter hvad den enkelte a-kasse tilbyder og hvilken pris du helst vil betale om måneden. Mange vælger at være medlem af a-kassen som er tilknyttet til den fagforening de er medlem af. Langt de fleste fagforeninger giver ikke rabat eller et særskilt tilbud hvis du vælger at have a-kasse og fagforening det same sted. Det kan derfor i mange tilfælde være bedre at have en fagforening og a-kasse i hver for sig.

Comments are closed.